UKK-instituutti julkaisi uuden aikuisten liikkumisen suosituksen

22.10.2019

 

Suositus taipuu moneen käyttötarkoitukseen

Liikkumisen suositukset kiteyttävät terveyden kannalta tarvittavan viikoittaisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkumisen muodoista.

Liikkumisen suosituksia voidaan käyttää liikkumisen määrää koskevassa yleisessä viestinnässä yksilöille. Suositus toimii ammattilaisten työkaluna ja hyvänä pohjana liikkumisen puheeksi ottamisessa ja liikuntaneuvonnassa.

Suosituksia voidaan hyödyntää myös rakennettaessa aktiivisempaa koulupäivää ja työpäivää sekä pohdittaessa, millaista arjen tulisi olla erilaisissa hoivapalveluissa. Lisäksi suosituksia voidaan hyödyntää yhdyskuntasuunnitellussa, rakentamisessa ja sisustamisessa, kun mietitään, miten rakennettu ympäristömme vaikuttaa arjen aktiivisuuteemme.
 

Liikkumisen suositukset eri kohderyhmille

Aikuisten liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille uudistettiin lokakuussa 2019.

Muut eri-ikäisten suositukset ja erityissuositukset perustuvat vuonna 2009 päivitettyyn Liikuntapiirakkaan. Ne tullaan uudistamaan talven 2019–2020 aikana.

Eri suosituksista voit lukea oheisista linkeistä. Suositusten kuvat, pdf-tiedostot ja linkit ovat kunkin suosituksen kohdalla.